Szukaj
Pomagamy
Pomagamy
Fundacja Dzieciom

Strefa rodzica

Wszystkie artykuły

Poznawanie zawodów, a rozwój inteligencji emocjonalnej.

Poznawanie zawodów

Bawiąc się z dziećmi, tak naprawdę każdego dnia możemy uczyć i rozwijać ich nowe umiejętności, i  nie mówimy tu tylko o sprawności fizycznej, czy zdolnościach motorycznym. Wspólna zabawa to również świetny czas na różne aktywności, które pomogą dziecku rozpoznawać własne oraz innych osób emocje, nazywać je czy ogólnie radzić sobie w różnych sytuacjach.

Inteligencja emocjonalna według Daniela Golemana, to zdolność dziecka do uczenia się praktycznych umiejętności, na które składają się samoświadomość, motywacja, kierowanie samym sobą, empatia i dobre relacje z innymi osobami. Ta właśnie umiejętność odpowiadających za dobre przystosowanie się do otoczenia, udane relacje międzyludzkie czy nawet sukcesy zawodowe. U dzieci kształtować zaczyna się już od narodzin, jednak jej właściwy rozwój przypada na wiek przedszkolny, kiedy dziecko wręcz chłonie otaczający je świat, uczy się rozpoznawać uczucia swoje i innych, a jednocześnie uczy się radzenia z problemami.

Warto w czasie zabaw wykorzystywać tak naprawdę dziecięcą ciekawość i chęć naśladownictwa, bo właśnie w ten sposób przedszkolaki, ale również młodsze dzieci poznają otaczający je świat.

W tym celu można wykorzystać zabawki, których w domu znajdzie się na pewno bardzo dużo. Od czego zacząć?

Może od rozmowy o zawodach, to świetny metoda na wzbogacanie słownictwa naszych pociech, ale również idealny sposób na rozwijanie inteligencji emocjonalnej oraz rozmowy o samych emocjach. Opowiadając dzieciom o różnych osobach, wykonujących mniej lub bardziej skomplikowane prace warto się wspólnie zastanowić jakie umiejętności muszą posiadać osoby, by być np.: policjantem czy lekarzem. Co musi taka osoba umieć, jaka musi być, by dobrze wykonywać swoją pracę. Dzięki takim zabawom maluch nauczy się patrzeć na świat oczyma innych ludzi, co jest niezbędne dla np.: funkcjonowania w grupie czy rozwoju po prostu tak ważnej empatii. Również celem takich aktywności jest uświadomienie dzieciom, że w różnych sytuacjach ludzie mogą przeżywać i doświadczają różne stany emocjonalne, które mogą wyrażać za pomocą mimiki, gestu czy ruchu. Warto je pokazywać dzieciom, odgrywać wspólnie scenki, ponieważ poprzez te zabawy dzieci uczą się rozróżniać uczucia przeżywane przez innych oraz akceptować te, które różnią się od ich własnych uczuć.