Przejdź do treści
Rozwój rocznego dziecka, czyli co potrafi roczniak?

Rozwój rocznego dziecka, czyli co potrafi roczniak?

Kiedy dziecko kończy rok, jego poziom rozwoju pozwala na pewną komunikację z rodzicami czy opiekunami. Dziecko przez 12 miesięcy urosło i osiągnęło wzrost ok. 80 cm, a także potroiło swoją wagę urodzeniową, czas więc na zrobienie bilansu. Nie tylko tego w przychodni lekarskiej, ale także rodzinnego. To moment, kiedy warto jeszcze pilniej przyglądać się dziecku, ponieważ szybko wykryte problemy rozwojowe – zarówno fizyczne, jak i intelektualne – i wczesne podjęcie terapii pozwalają na ich wyeliminowanie lub złagodzenie. Jak zatem powinien wyglądać prawidłowy rozwój rocznego dziecka?

Rozwój rocznego dziecka

Trzeba pamiętać, że dziecko to nie zaprojektowana przez człowieka maszyna, która ma wykonywać pewne zadania. To, że niektóre dzieci w wieku 12 miesięcy chodzą za rączkę nie oznacza, że roczniak, który tego nie robi, nieprawidłowo się rozwija. Nie można dokładnie określić, co powinno umieć roczne dziecko, gdyż każdy maluch kształtuje się w swoim tempie. Jednak duże odstępstwa od normy powinny nas zaniepokoić. Zatem potrafi roczne dziecko?

Zdolności ruchowe rocznego dziecka

Typowe umiejętności rocznego dziecka to między innymi klaskanie, które jest konsekwencją rozwijania koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz małej motoryki. Dziecko powinno też samodzielnie siadać i poruszać się, ale głównie poprzez pełzanie lub raczkowanie. 12-miesięczny brzdąc nie musi jeszcze samodzielnie chodzić; na to przychodzi czas nawet w wieku 14 czy 15 miesięcy. Jednak wiele dzieci powoli zaczyna próbować wstawać, przytrzymując się mebli lub rodziców. Roczniak chwyta w dłonie małe przedmioty, sam wkłada zabawki do pojemników, chętnie też pokazuje palcem przedmioty, które go fascynują. Warto wykorzystać tę umiejętność i wciąż ją rozwijać, dając dziecku jedzenie do rączek.

Rozwój dziecka rocznego – mowa

Dziecko w wieku 12 miesięcy nie mówi zdaniami, ale może już wypowiadać proste słowa. Reaguje też na własne imię i rozumie polecenia. Często też zaczyna okazywać swój sprzeciw, gniew oraz radość. Czasami też mówi do siebie, ćwicząc w ten sposób swoją buzię. Około 18 miesiąca życia zaczyna tworzyć proste zdania.

Zdolności poznawcze roczniaka

Roczny maluch obraca w rączkach przedmioty, ale też trzęsie nimi, rzuca, uderza, by sprawdzić, co się z nimi stanie. Ważne jest, aby roczne dziecko bawiło się zabawkami, którymi nie zrobi sobie krzywdy i takimi, które nie zepsują się pod wpływem jego zachowania. Warto wprowadzać mu też zabawki, które wydają dźwięki, świecą i na których działanie dziecko ma wpływ, czyli są interaktywne. Roczniak rozpoznaje też różne symbole, zaczyna rysować grubymi kredkami czy próbuje pić z kubka.

Faza zaciekawienia, ale i niepokoju

Chociaż roczne dziecko ma już całkiem rzeczowy kontakt z rodzicami, to zaczyna bać się osób nieznajomych. Kiedy mama decyduje się wrócić do pracy, a dziecko pozostaje pod opieką niani czy idzie do żłobka, odróżnianie obcych od członków rodziny może być dla niego uciążliwe. Jeśli nie zaakceptuje opiekuna, będzie płakać, krzyczeć, uciekać. Jednocześnie jest całkiem pojętnym uczniem: współpracuje przy ubieraniu się i chętnie naśladuje zachowania rodziców.

Umiejętności rocznego dziecka – rady dla rodziców

Jeśli roczne dziecko nie zaczęło stawiać swoich pierwszych, samodzielnych kroków, nie ma się co denerwować – równie dobrze może zacząć chodzić za dwa czy trzy miesiące. Natomiast zmuszanie dziecka do chodzenia czy stania źle wpływa na jego rozwój fizyczny i dodatkowo stresuje malca.

Warto w tym okresie mocniej włączać dziecko w życie rodzinne: niech jada przy wspólnym stole, towarzyszy w zakupach, wycieczkach, ale również niech pomaga sprzątać swoje zabawki. Im więcej swobody otrzyma podczas zabawy, tym lepiej będzie radził sobie z nowymi wyzwaniami.

Rozwój rocznego dziecka postępuje błyskawicznie: maluch chłonie wiedzę jak gąbka, codziennie budzi się z nowymi umiejętnościami, ale należy pamiętać, że na wszystko przyjdzie czas. Naturalny proces rozwoju nie może być w żaden sposób przyspieszany. A jeśli cokolwiek w zachowaniu dziecka nas zaniepokoi, możemy po prostu zgłosić swoje obawy podczas bilansu.

Komentarze

Dodaj komentarz
Imperviovs

Ciekawy artykuł. Wiele się dowiedziałem

Skomentuj artykuł:

Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone *

Naciskając przycisk "Skomentuj" akceptujesz Regulamin serwisu.

Polecamy do przeczytania