Przejdź do treści
Rola aktywności fizycznej w rozwoju dziecka

Rola aktywności fizycznej w rozwoju dziecka

Nie od dziś wiadomo, że aktywność fizyczna jest właściwym i zdrowym nawykiem dla osób w każdym wieku. Ćwiczenia wpływają na utrzymanie dobrej kondycji fizycznej, a co za tym idzie zdrowia – zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Jak więc zaszczepić w dziecku chęć do aktywnego trybu życia już od najmłodszych lat? I jakie ćwiczenia wykonywać z rocznym lub kilkuletnim maluchem, aby wpływać na jego rozwój i nie zaszkodzić mu? Oto kilka podpowiedzi.

Naturalna chęć ruchu

Wszyscy rodzice zastanawiający się nad tym, w jaki sposób zachęcić dzieci do ruchu mogą być spokojni – dzieci, zwłaszcza te małe – a nawet niemowlaki – posiadają naturalny głód ruchu, będący podświadomą chęcią zaspokojenia potrzeby aktywności stymulującej ich rozwój.

Aktywność fizyczna pełni w życiu dziecka cztery funkcje. Są to:

Funkcja stymulacyjna – wpływa na zwiększenie objętości i sprężystości mięśni, a także wzmacnia ścięgna i więzadła. Regularny ruch wpływa również korzystnie na mineralizację kości, zwiększając tym samym ich masę, sztywność i twardość. Aktywność fizyczna stymuluje także układ krążeniowo-naczyniowy człowieka – przy zwiększonej aktywności krążenie krwi oraz akcja serca przyspieszają, tym samym rozwijając się i wzmacniając. Wspomnieć należy tu także o wzbogacaniu się dziecka o nowe doświadczenia, kształtowaniu samodzielności i umiejętności skupienia swojej uwagi. Zabawy z rodzicami lub w grupie rówieśników wpływają korzystnie na umiejętność odpowiednich zachowań społecznych człowieka.

Funkcja adaptacyjna – wpływa na przystosowywanie się organizmu człowieka do różnorodnych, zmiennych warunków – zróżnicowanej temperatury, wilgotności czy ciśnienia. Dziecko uczy się stawiać sobie i pokonywać wyzwania, co pomoże mu także w przyszłości radzić sobie z codziennymi trudnościami. Poprzez ruch – zabawy czy ćwiczenia fizyczne – dziecko zwiększa swoją odporność i hartuje organizm.

Funkcja wyrównawcza określająca ruch jako czynnik wyjątkowo korzystny dla organizmu człowieka; prozdrowotny. Ćwiczenia i aktywne zabawy pozwalają zrównoważyć różnego rodzaju bodźce, które tak małe dziecko odbiera ze świata zewnętrznego. W obecnych czasach warto postarać się o regularną odskocznię dla dziecka o ogólnie dostępnych rozrywek, takich jak telewizja czy gry komputerowe. Stymulująca piłka czy aktywizująca zabawka sportowa z pewnością będzie lepszym wyborem na spędzenie wieczoru, niż psujące wzrok bajki telewizyjne.

Funkcja korekcyjna szczególnie istotna dla dzieci z wadami postawy. Dzięki ćwiczeniom mogą one skorygować nieprawidłowości swojego organizmu. U dzieci z wadami kręgosłupa, otyłością czy astmą szczególnie wskazane są ćwiczenia – w tym jednak przypadku raczej te zalecone przez specjalistę, który w sposób profesjonalny ułoży plan ćwiczeń, dostosowany do potrzeb dziecka.

Przyjemność wyboru

Regularna aktywność fizyczna i ćwiczenie, nawet przy okazji codziennych zabaw z rodzicami czy rodzeństwem, są niezwykle istotne dla prawidłowego rozwoju malucha. Możecie zacząć od prostych ćwiczeń przy zabawie – nawet przy układaniu klocków czy zabawie lalką lub misiem. Kiedy maluch nieco podrośnie warto obserwować rozwijające się u niego zainteresowania – w ten sposób możemy dostosować zajęcia i ćwiczenia do tego, co naprawdę go interesuje. Dzięki temu każda zabawa, nawet ta prozdrowotna, stanie się przyjemnością dla dziecka i rodziców.

Rodzice wyjątkowo aktywnych i dokazujących maluchów powinni także zastanowić się nad zajęciami grupowymi. Dzięki nim dziecko nie tylko rozładuje swój nadmiar energii – dzięki czemu będzie spokojniejsze w domu – ale także nauczy się współpracować z rówieśnikami oraz stosować się do określonych zasad. Wskazane są także ćwiczenia na świeżym powietrzu, które dodatkowo pozwolą maluchowi dotlenić organizm. Mózg człowieka stanowi zaledwie 2% jego ogólnej wagi, ale jego zapotrzebowanie na tlen stanowi 25% zapotrzebowania całego organizmu.

Lek na stres i bezsenność

Zarówno kilkuletnie dzieci, jak i niemowlęta miewają spore problemy z zaśnięciem i spokojnym snem. To ogromny problem nie tylko dla nich, ale także dla rodziców. Wysiłek fizyczny to naturalny lek na problemy ze snem – odprężenie po nim następujące pozwala dziecku zdecydowanie łatwiej zasnąć oraz przespać spokojnie całą noc. Towarzyszący ćwiczeniom wysiłek poprawia także stan układu nerwowego, pozwala rozładować napięcie i zminimalizować stres – dzięki temu dziecko jest zdecydowanie spokojniejsze – w zdrowy sposób – oraz szczęśliwsze, dzięki endorfinom, powstającym w mózgu podczas aktywności fizycznej.

Zdrowie i zabawa

Ćwiczenia fizyczne, nawet te najprostsze, powinny stać się zdrowym nawykiem w codziennym życiu malucha i rodziców. Zacząć można od prostych zabaw lub naturalnych dla niemowlaka ćwiczeń na basenie. Wystarczy jedynie odrobina kreatywności i chęci, aby wspólnie, aktywnie spędzać czas, zacieśniając przy tym rodzinne więzi.

Komentarze

Dodaj komentarz

Skomentuj artykuł:

Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone *

Naciskając przycisk "Skomentuj" akceptujesz Regulamin serwisu.

Polecamy do przeczytania

Pomysły na zabawy dla dzieci na dworze