Przejdź do treści
Zabawa w dom sposobem na naukę emocji

Zabawa w dom sposobem na naukę emocji

Dzieci, zwłaszcza te w wieku przedszkolnym, preferują zabawy tematyczne, czyli takie, kiedy mogą się w kogoś wcielić i odzwierciedlać znajome sytuacje. Zabawa w dom czy w gotowanie jest właśnie formą takiej zabawy tematycznej. Jest to również doskonały sposób na rozwijanie wrażliwości emocjonalnej dziecka oraz jego umiejętności społecznych.

Naśladowanie dorosłych a rozwój dziecka

Każdy rodzic może z łatwością zaobserwować, że maluchy z dużym zainteresowaniem przyglądają się zachowaniom dorosłych. Dzieci w ten właśnie sposób poznają świat, ale również szukają pomysłów do zabaw. Poprzez przyglądanie się życiu dorosłych, są w stanie odtwarzać własne bądź zaobserwowane przeżycia i doświadczenia, a także tworzyć nowe sytuacje. Naśladownictwo, które wykorzystują podczas zabaw, kształci ich spostrzegawczość, uwagę oraz pamięć.

Odtwarzanie w zabawie zachowań oraz reakcji emocjonalnych, które zaobserwują w realnych sytuacjach, pozwala im pogłębiać nabywaną wiedzę społeczną, a także uczyć się zasad i reguł panujących w danej zbiorowości. Zabawy w dom z dorosłymi czy rówieśnikami to świetny wskaźnik diagnostyczny nie tylko dla specjalistów, ale również dla rodziców. Obserwacja dzieci w trakcie zabawy pozwala poznać zakres posiadanego przez nie doświadczenia, zasób ich słownictwa, umiejętności współpracy w grupie czy radzenia sobie z emocjami.

Początki naśladownictwa

Początkowo, czyli jeszcze w wieku 2-3 lat, zabawy tematyczne są znacznie uboższe od tych preferowanych przez dzieci w wieku przedszkolnym. Młodsze brzdące naśladują pojedyncze czynności zaobserwowane u mamy czy taty.  Z czasem jednak stają się one bardziej rozbudowane – w czasie zabawy w gotowanie czy w dom pojawia się więcej czynności, więcej osób, więcej ról, w które mogą wcielić się dzieci.

Zabawa w dom lub gotowanie jako terapia

Podczas zabaw naśladowczych maluch ma możliwość wyrażania siebie i rozładowania napięcia emocjonalnego, dlatego psychologowie podkreślają, że zabawa spontaniczna to świetna aktywność terapeutyczna.

Przez cały czas trwania zabawy dziecko reaguje różnymi stanami emocjonalnymi na różne zainscenizowane zdarzenia – mogą być one chwilowe, ale mogą też trwać znacznie dłużej. Ważne jest wówczas, by rodzic nie negował czy nie lekceważył emocji malca. Nie ma złych emocji! Podczas takiej zabawy rodzice mogą uczyć oraz pomóc lepiej zrozumieć dziecku uczucia przeżywane przez innych i jego samego. Jest to bardzo ważne w rozwoju emocjonalnym maluchów, równie ważne jest również to, czy sami rodzice potrafią rozpoznawać własne emocje, są wrażliwi na odczucia i sygnały płynące od ich dziecka i czy potrafią je interpretować i na nie odpowiadać. Kiedy pojawiają się trudności z emocjami, właśnie w czasie zabawy, poprzez modelowanie różnych zachowań, rodzicom może być zdecydowanie łatwiej rozmawiać ze swoimi pociechami o uczuciach oraz o tym, co się z nimi w danej sytuacji dzieje.

Komentarze

Dodaj komentarz
Magdalena Seweryn

wspaniałe zabawki, jkażda z nich ma znakomity wpływ na rozwój dziecka

Ania Kowalska

Moja córka uwielbia zabawę w dom, wiele się uczy poprzez taką zabawę

Ania Gondek

mój syn uwielbia takie zabawy własnie

Skomentuj artykuł:

Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone *

Naciskając przycisk "Skomentuj" akceptujesz Regulamin serwisu.

Polecamy do przeczytania

Drewniane zabawki dla dzieci