Przejdź do treści
Pobawmy się w dom i nauczmy się emocji.

Pobawmy się w dom i nauczmy się emocji.

Dzieci zwłaszcza w wieku przedszkolnym preferują zabawy tematyczne, czyli takie kiedy mogą się bawić w cos lub kogoś. Każdy rodzic może z łatwością zaobserwować, że maluchy z dużym zainteresowaniem przyglądają się zachowaniom dorosłych. One w ten właśnie sposób poznają świat, ale również szukają pomysłów do zabaw, poprzez naśladownictwo i poznawanie świata dorosłych, dzięki swojej spostrzegawczości, uwadze i pamięci, dzieci są w stanie odtwarzać własne bądź zaobserwowane przeżycia i doświadczenia, a także tworzyć nowe sytuacje. To właśnie odtwarzanie w zabawie zachowań, reakcji emocjonalnych obserwowanych w realnych sytuacjach społecznych, pozwala im pogłębiać nabywaną wiedzę społeczną, a także uczyć się panujących w nim zasad i reguł. Takie zabawy z dorosłymi czy rówieśnikami to świetny wskaźnik diagnostyczny nie tylko dla specjalistów, ale również dla rodziców, ponieważ obserwacja dzieci w trakcie zabaw pozwala poznać zakres posiadanego przez nie doświadczenia, zasób słownictwa, umiejętności współpracy w grupie czy radzenia sobie z emocjami.

Początkowo zabawy tematyczne, jeszcze w wieku 2-3 lat są znacznie uboższe, niż te preferowanie przez dzieci przedszkolne. Młodsze dzieci naśladują pojedyncze czynności zaobserwowane u mamy czy taty.  Z czasem jednak stają się one bardziej rozbudowane, pojawia się więcej czynności, więcej osób, więcej ról w które mogą wcielić się dzieci, jak np.: w czasie zabawy w dom. Podczas takich zabaw maluch ma możliwość wyrażania siebie i rozładowywania napięcia emocjonalne, dlatego psychologowie podkreślają, że zabawa spontaniczna, to świetna aktywność terapeutyczna. Przez cały czas trwania zabawy dziecko reaguje różnymi stanami emocjonalnymi na różne zdarzenia, mogą one być chwilowe bądź trwające znacznie dłużej nastroje. Ważne jest wówczas, by rodzic nie negował czy nie lekceważył emocji dziecka, ponieważ nie ma złych emocji, właśnie podczas zabawy to rodzice mogą uczyć oraz pomóc lepiej zrozumieć dziecku uczucia przeżywane przez innych i jego samego. Jest to bardzo ważne w rozwoju emocjonalnym maluchów, jak również ważne jest to czy sami rodzice potrafią rozpoznawać własne emocje, są wrażliwi na odczucia i sygnały płynące od ich dziecka, i czy potrafią je interpretować i na nie odpowiadać. Kiedy pojawiają się trudności z emocjami, właśnie w czasie zabawy, poprzez modelowanie różnych zachowań, rodzicom może być zdecydowanie łatwiej rozmawiać ze swoimi pociechami o uczuciach, o tym co się z nimi w danej sytuacji dzieje.

Komentarze

Dodaj komentarz
Magdalena Seweryn

wspaniałe zabawki, jkażda z nich ma znakomity wpływ na rozwój dziecka

Ania Kowalska

Moja córka uwielbia zabawę w dom, wiele się uczy poprzez taką zabawę

Ania Gondek

mój syn uwielbia takie zabawy własnie

Skomentuj artykuł:

Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone *

Naciskając przycisk "Skomentuj" akceptujesz Regulamin serwisu.

Polecamy do przeczytania