Szukaj
Pomagamy
Pomagamy
Fundacja Dzieciom

Strefa rodzica

Wszystkie artykuły

Koncentracja dziecka – Czyli jak planować zabawę, aby była ciekawa dla rodziców i ich pociech

2076

Wraz z wiekiem u dzieci rośnie zdolność koncentracji. Mali odkrywcy ucząc się najpierw siadać, a następnie chodzić, zaczynają samodzielnie poznawać świat. Od około 15 miesiąca życia dziecka, pod wpływem rozwoju małej motoryki, jego rączki i paluszki stają się o wiele bardziej sprawne, dzięki czemu maluch może zająć się bardziej precyzyjnymi czynnościami, jak np. zabawą klockami, która skupi jego uwagę i rozwinie kreatywność.

Nic na siłę

Każde dziecko wraz z wiekiem potrafi skupić się na jednej czynności coraz dłużej, zwłaszcza, jeżeli wymaga ona od niego precyzji. Warto jednak pamiętać, że w tym okresie dziecko, jako zabawę traktuje wszystkie aktywności, które wykonuje z rodzicami. Chętnie zatem posłucha polecenia np. „wrzuć ten klocek do pudełka”. Ważne jest zatem, aby pozwolić maluchowi na samodzielne wykonywanie pewnych czynności, które od samego początku pozwalają kształtować dobre nawyki.

Książeczki z obrazkami

Książeczki z kolorowymi obrazkami to dobry sposób na zabawę z dzieckiem, która nie tylko poszerzy zakres rozpoznawalnego słownictwa, ale również rozwinie zdolności motoryczne dziecka, poprzez samodzielne odwracanie stron przez malucha. Wspólnej lekturze może towarzyszyć również opowiadanie historyjek o oglądanych obrazkach lub naśladowanie dźwięków, które wydają przedstawione na rysunkach postaci. Dzięki takiej stymulacji zmysłów dzieci poprzez zabawę mogą nauczyć się o wiele więcej.

Rysowanie i klocki

Czynności absorbujące uwagę dziecka wpływają pozytywnie na jego zdolność koncentracji. Warto pozwolić maluchowi na samodzielne rysowanie, dzięki czemu będzie ćwiczył mięśnie dłoni oraz rozwijał zdolności grafomotoryczne, niezbędne do przyszłej nauki pisania. Zabawa klockami pozwala dzieciom szlifować logiczne myślenie oraz ćwiczyć zdolności manualne, takie jak chwytanie czy wkładanie jednego elementu w drugi, co wpłynie pozytywnie na dostrzeganie przez dziecko ciągów przyczynowo-skutkowych. Obie te czynności rozwijają wyobraźnię i kształtują poczucie własnej wartości u dzieci, które poprzez zabawę nabywają nowych umiejętności.