Przejdź do treści
Nauka przebywania w grupie – czyli jak zadbać aby dziecko odnalazło się wśród rówieśników?

Nauka przebywania w grupie – czyli jak zadbać aby dziecko odnalazło się wśród rówieśników?

Grupowe zabawy podwórkowe, rysowanki, malowanki, posiłki, gry, zabawy samochodzikami czy lalkami tudzież aktywność sportowa w wieku przedszkolnym na stałe zagoszczą w życiu malucha. Żeby nie narażać dziecka na szok poznawczy, warto zadbać o jak najliczniejsze kontakty z rówieśnikami już teraz. Dzięki nim dziecku o wiele łatwiej będzie odnaleźć się w dużej grupie, kiedy przyjdzie na to czas. Jak zatem zadbać, aby przygotować malca do wejścia w życie większej społeczności?

Świadomość emocji

W wieku trzech lat rośnie u dzieci świadomość własnych emocji, dzięki czemu maluch szybciej się uspokaja i potrafi zaadaptować się w grupie. Dziecko w tym okresie zna już emocje, zazwyczaj potrafi je nazywać i rozpoznawać u siebie, a także u innych. Dzięki tej świadomości maluchowi o wiele łatwiej jest odnaleźć się w grupie rówieśniczej. Warto jednak pamiętać, że dziecko w tym wieku nie dysponuje pełną wiedzą na temat uczuć, dlatego warto z nim często o nich rozmawiać, powiększając jego kompetencje w tym zakresie.

Empatia

Dzięki pełnej gamie emocji, którą zna maluch, chętnie weźmie on udział w zabawie z misiem lub pluszową lalką, w której podążając w ślad za rodzicami zapewni im bezpieczeństwo i troskliwą opiekę. Takie odwzorowywanie troski, którą otrzymało dziecko od swoich rodziców sprawia, że rozwija się u niego empatia i chęć pomagania innym. Wpływa to pozytywnie na kształtowanie się charakteru i umiejętności interpersonalnych dziecka, dzięki którym łatwiej odnajdzie on swoje miejsce w grupie.

Zabawy z rówieśnikami

Trzy latka to także doskonały okres na rozpoczęcie lub zintensyfikowanie zabaw dziecka z jego rówieśnikami. W kontaktach z grupą dzieci w tym samym wieku, maluchy znajdują okazję do porównania się z innymi dziećmi i rozwoju nowych umiejętności, aby lepiej dopasować się do grona kolegów. Jak najwcześniejsze kontakty z rówieśnikami uczą najmłodszych współpracy i zabawy w grupie, w której od tej pory aż do skończenia edukacji będą zmuszone przebywać na co dzień. Warto zatem zadbać o odpowiednie przygotowanie dziecka do współżycia w społeczeństwie, zwłaszcza, jeżeli może się to odbywać za pomocą świetnej zabawy.

Komentarze

Dodaj komentarz
Ania Gondek

Pamiętam mój syn obawiał się dużych nieznanych grup- powoli oswajalismy jego strach przez kontakt z rówieśnikami ale tak naprawdę problem skończył się kiedy syn zaczął chodzić do przedszkola, poznał dzieci i kiedy wychodziliśmy na plac zabaw nie bał się podejść do grupy już bawiących się dzieciaków. Przetrwaliśmy ten okres strach i buntu nic na siłę bo to przynosi odwrotny skótek.

Anna Bier

Wydaje mi się że też istotne jest to aby dać dziecku czas na odnalezienie się w nowej sytuacji i otoczeniu. Rodzic powinien wspomagać a często obserwuje jak rodzice wręcz zmuszają dzieci do podjęcia aktywności z innymi. Jeżeli dziecko ma problem z adaptacją to można np dać pomysł fajnej zabawy. Rodzic może coś podpowiedzieć czy zachęcić. Podczas zabawy szybko nawiązuje się nic porozumienia.

Ania Kowalska

Ławiej mają dzieci, które mają rodzeństwo, czasami dziecku ciężko jest zaakceptować fakt, że musi się podzielić zabawką,że musi chwilę poczekać, aż inne dziecko skończy zabawę, dla dzieci nauka przebywania w grupie może być trudna i stresująca, ale na pewno dużo uczy

Skomentuj artykuł:

Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone *

Naciskając przycisk "Skomentuj" akceptujesz Regulamin serwisu.

Polecamy do przeczytania

Jaki instrument wybrać dla dziecka?