Przejdź do treści
Zabawy ruchowe dla dzieci, czyli jak wykorzystać energię kilkulatka

Zabawy ruchowe dla dzieci, czyli jak wykorzystać energię kilkulatka

Gry i zabawy ruchowe dla dzieci są nie tylko sposobem na pozbycie się nudy. To również ciekawa forma ćwiczeń, które wspomagają rozwój całego organizmu. Poprawiają sprawność fizyczną, zwiększają wydolność organizmu i kondycję, ale także zmniejszają napięcie i pozwalają na aktywny wypoczynek. Jeśli chcesz, by Twoje dziecko dobrze spało, wzmocniło odporność, a do tego nawiązywało przyjaźnie, zachęcaj je do zabaw na świeżym powietrzu, tańca, grania w piłkę czy biegania!

Zalety ruchowych zabaw dla dzieci

Chociaż na wielu nowoczesnych osiedlach powstają piękne i bezpieczne place zabaw, dzieci na nich widać rzadko, nawet w wakacje czy wieczorami. Rodzice często zapominają, że ruch jest dla maluchów bardzo ważny, a zabawy podwórkowe, które nie wymagają drogich urządzeń, specjalistycznego sprzętu i zamkniętych sal, mają niebagatelny wpływ na sprawność fizyczną brzdąca.

Zabawy ruchowe poprawiają dziecięcą koordynację, sprężystość stawów i mięśni, ale także zwiększają odporność na urazy i zapobiegają wadom postawy. Olbrzymią zaletą zabaw ruchowych wykonywanych w grupie jest też rozwijanie kreatywności i wyobraźni dziecka. Ponadto nie można zapominać, że aktywność fizyczna zdecydowanie przeciwdziała otyłości.

Przykłady gier i zabaw ruchowych dla dzieci

Gra w klasy – nie wymaga żadnych drogich przyrządów, a jedynie chodnika lub kawałka asfaltu oraz kredy. Doskonale wzmacnia mięśnie nóg, poprawia koordynację ruchową, ćwiczy skoczność, ale także wymaga planowania ruchów.

Gra w kapsle – obecnie nieco zapomniana, ale niezwykle popularna wśród obecnych rodziców i dziadków. Gra w kapsle wymaga planowania ruchów, wpływa korzystnie na koordynację wzrokowo-ruchową i usprawnia tzw. motorykę małą. To świetny trening dla dzieci, które zaczynają naukę w szkole, ponieważ ćwiczy odpowiedni chwyt.

Skakanie na skakance – chociaż wymaga niezłej kondycji, korzystnie wpływa na koordynację ciała. Wzmacnia także układy krwionośny i oddechowy. Z ćwiczeń na skakance korzystają nawet zawodowi pięściarze! Skakanie w rytm wirującej skakanki wzmacnia mięśnie pleców, ramion, brzucha, klatki piersiowej oraz nóg, wyrabia szybkość. To świetna gra m.in. dla dziecka, które nie ma towarzystwa. Jeśli maluch ma przynajmniej dwóch towarzyszy, podobne zalety niesie za sobą gra w gumę.

Hula-hoop – zabawa ta wymaga odpowiednio wyważonego koła oraz trochę wprawy. Stymuluje koordynację ruchową oraz wpływa na poprawę orientacji w przestrzeni. To jedna z lepszych zabaw ruchowych dla dzieci i rodziców – hula-hoop świetne wpływa także na sylwetkę, odchudza okolice brzucha, talii i bioder. Warto więc bawić się razem z dzieckiem!

Gra w zośkę – ćwiczy zmysł równowagi, czucie ciała i przestrzeni. To świetna rozrywka zarówno dla pojedynczego gracza, jak i dla całej rodziny. Do gry w zośkę dziecko może wykorzystać miękką piłeczkę, worek wypełniony grochem czy pęczek włóczki.

Zabawy muzyczno-ruchowe dla dzieci to między innymi rytmika, zumba lub balet. Świetnym przykładem są również domowe zabawy przy muzyce, na przykład przy wykorzystaniu maty do tańczenia lub instrumentów. Takie zajęcia pozwalają kształtować koordynację, poprawiają pamięć wzrokową i słuchową, kondycję. Co więcej, odprężają oraz wpływają pozytywnie na umiejętności społeczne.

Zabawy bieżne, takie jak berek, ciuciubabka, gra w piłkę nożną czy wyścigi, to doskonałe ćwiczenia całego ciała, które podnoszą sprawność fizyczną i kondycję uczestników zabawy. Grupie dzieci warto sprezentować różne rodzaje zabawek, np. piłki, kosz do gry w koszykówkę czy słupki do układania toru przeszkód.

Komentarze

Dodaj komentarz

Skomentuj artykuł:

Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone *

Naciskając przycisk "Skomentuj" akceptujesz Regulamin serwisu.

Polecamy do przeczytania

Jak nauczyć dziecko sikać do nocnika?