Przejdź do treści
Jak odchudzić dziecko, czyli jak walczyć z otyłością u dzieci?

Jak odchudzić dziecko, czyli jak walczyć z otyłością u dzieci?

Zastanawiasz się jak odchudzić dziecko? Kluczem do sukcesu jest odpowiednio zbilansowana dieta, ale przede wszystkim odpowiednia dawka ruchu. Pozbycie się nadwagi, a tym bardziej otyłości, jest w przypadku dzieci bardzo trudne. Zwracaj więc uwagę, czy Twój szkrab zjada regularne, pełnowartościowe posiłki oraz czy spędza aktywnie czas. Pamiętaj, że łatwiej jest zapobiegać niż leczyć!

Skutki nadwagi i otyłości wśród dzieci

Otyłość może doprowadzić do wielu bardzo poważnych i przewlekłych chorób. Nadmierne kilogramy obwiniane są o powodowanie cukrzycy typu 2, udarów mózgu, nadciśnienia tętniczego, kamicy żółciowej oraz złośliwych nowotworów. Otyłość źle wpływa także na kondycję psychiczną, zwłaszcza wśród nastolatków. Niestety z badań Najwyższej Izby Kontroli wynika, że aż co piąte polskie dziecko ma nadwagę lub jest otyłe, a tendencja ta, zamiast spadać, wciąż wzrasta.

Przyczyny otyłości u dzieci

Dzieci z problemami zdrowotnymi – np. cukrzycą, zaburzeniami hormonalnymi, uszkodzeniami układu nerwowego, chorobami uwarunkowanymi genetycznie – albo przewlekle przyjmujące niektóre rodzaje leków mogą mieć problem z utrzymaniem prawidłowej wagi. Jednak takich przypadków jest zaledwie 5%. Pozostałe 95% to dzieci zdrowe, jednak odżywiające się niewłaściwe i prowadzące mało aktywny tryb życia.

Niestety, należy ze smutkiem przyznać, że w dużej mierze winę za ten stan ponoszą sami rodzice. A wystarczyłaby mniej przetworzona dieta, bez dużych porcji tłuszczu i cukru oraz większa dawka codziennego ruchu, by maluch nigdy nie zetknął się z problemem nadwagi.

Leczenie otyłości u dzieci

Wszelkie choroby skutkujące wzrostem wagi ciała powinny być zawsze poddane gruntownej analizie lekarskiej. Z kolei zdrowe dzieci z nieprawidłową masą ciała powinny być pod ścisłą kontrolą rodziców i dietetyka dziecięcego. Tylko wówczas jest szansa, że brzdąc będzie miał szczupłą sylwetkę.

Dieta dla dziecka z nadwagą

Dieta odchudzająca dla dzieci powinna być przede wszystkim oparta na warzywach, owocach oraz węglowodanach złożonych, takich jak kasze, pełnoziarniste pieczywo, makarony czy ryż.

Każdy maluch – czy to przedszkolak, czy też mały uczeń – powinien zjadać 5 posiłków dziennie, z których trzy (śniadanie, obiad i kolacja) są bardziej obfite. Pomiędzy nimi dozwolone są jedynie zdrowe przekąski. Najlepiej sprawdzają się owoce, jogurty bez cukru, musy owocowe, ewentualnie niewielka kanapka z twarożkiem.

Rodzice powinni zwrócić przede wszystkim uwagę na to, co i jak dziecko je. Posiłki spożywane w biegu zwykle mają zgubny wpływ na masę ciała. Wiele produktów gotowych, kupowanych w marketach ma ukryte w składzie słodziki, cukry oraz dodatkowe, aczkolwiek zbędne, tłuszcze.

Chcąc zadbać o zdrową sylwetkę swojej pociechy, nie możemy pozwolić sobie na bezmyślne wierzenie w reklamy lub korzystanie z każdych promocji. Wszelkie batoniki i soczki promowane jako zdrowe mogą zawierać nawet 8-10 łyżeczek cukru! Czytajmy więc dokładnie etykiety ze składem produktów.

Jednak sama kontrola rodzicielska to nie wszystko. Powinniśmy nauczyć dziecko zdrowego odżywiania, by uniknąć sytuacji, że gdy rodzic nie patrzy, pociecha zajada się chrupkami lub mleczną czekoladą, a wyrzuca jabłko lub marchewkę do kosza na śmieci. Wspólne przyrządzanie potraw lub zabawa w gotowanie to dobry start!

Aktywne odchudzanie dzieci

Ludzie starszej daty potrafią powiedzieć: “Niech zje, przecież wybiega”. Wspominają także, że ich dzieci jadły chleb z cukrem, tłusty rosół i do tego domowe ciasto, a były szczupłe. Jest to częściowo prawda, nie zapominajmy jednak, że współczesne dzieci do szkoły jeżdżą (bardzo często samochodem), a nie chodzą, na przerwach nie wychodzą na podwórko, tylko pozostają na korytarzu, po którym nie wolno im biegać. W wolnych chwilach korzystają z komputera, sporadycznie tylko jeżdżąc na rowerze czy łyżworolkach.

Dziecko, które mało się rusza i ma nadwagę lub cierpi na otyłość, warto zapisać na sportowe zajęcia pozalekcyjne. Może być to ogólnorozwojowe i zdrowe dla całego ciała pływanie, może być taniec lub sekcja siatkówki. Ważne, by ruch stał się codziennością, sprawiał dziecku przyjemność i pozwolił na pozbycie się zbędnych kilogramów w przyjemny sposób.

Komentarze

Dodaj komentarz

Skomentuj artykuł:

Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone *

Naciskając przycisk "Skomentuj" akceptujesz Regulamin serwisu.

Polecamy do przeczytania

Czym zastąpić cukier w diecie dziecka?